Critics - by Fehér ElefántSZTOJANOV GEORGI: SILESIUS ETŰDÖK Halastó Kórus Próféta Galéria 2013
Hollandiában tanuló büszkeségünk kórusműve rögzített és szabadabban értelmezhető ré- szekből áll. A szerző vezetésével, hiszen az újabb passzusok kezdését, tempóját, frazírozá- sát is ő határozza meg. A Halastó Kórusból verbuválódott együttes köröttünk sorjáz a kiál- lítóterem falainál, több csoportból áll, melynek élén lokális vezetők állnak. A szöveg és a leegyszerűsítet kottakép adott, az értelmezés, a megszólaltatás tág határokon belül mo- zog. "Olyan vagyok, mint Isten, s Ő olyan, mint én" - hirdeti Silesius, igencsak liberálisan fogal- mazva gondolatait. Éteri vibrálással szól a kórus, az áhítatot valami szabad szellő lengi át. Fokozódik a fundamentalista vallásfelfogásnak élesen ellentmondó tézis: "Oly nagy vagyok, mint Isten, s Ő oly kicsi,mint én. Ő nem tud fölém, Én alatta nem lehetek". A nagybetűs öntudat lángol a feltörő fortékban, melyek a megbékélés csöndjébe hullanak vissza. Sztojanov Georgi szelíd eréllyel irányítja együttesét, mely lassúdad szivárog át, a közön- séggel együtt, a szomszédos kisebb, szobányi térbe. A középszólamok hömpölygő árja fö- lött Juhász Orsolya mennyei szopránja szárnyal: "Mi az öröklét? Nem ez, nem az, nem az, nem Most, nem Ego, nem Semmi. Az... nem tudom, mi." De nem mindig lebegünk a harmóniák szférájában, brutális disszonanciák rázzák meg této- va melankóliánkat. Az éles kontraszt még inkább kiemeli az atmoszféra meditatív elmélyült- ségét, a komor basszusok infernális jóslatát. "A Pokol Mennyé lesz még itt e Földön, (és bármily furcsa, a Menny Pokollá lehet." A vég- zetes fenyegetést angyalian összefonódó, melodikus dallamtöredékek oldják fel, a gyö- nyörűséges mű a "Megistenülni" szellemében, áttetsző fényű magasságokba emelkedik. SZTOJANOV GEORGI búcsúkoncertje Halastó KultFürdő Törökfürdő 2009
Emlékezetes diplomakoncert-je támadhatatlanul igazolta zeneszerzői képességeit, külhoni tanulmányai most elszólítják tőlünk. A búcsúzásra tavalyi, kirobbanó sikerű szerzői est-jé- nek színhelyén, a legendás Törökfürdő-ben került sor. A hangsúly a vokális műveken volt, melyek az ifjú komponista kiváló dramaturgiai érzékét, a dal- és kórus-irodalomban való jár- tasságát és nem utolsó sorban briliáns énekesi, előadói talentumát bizonyították. A nyitószám, a Dowland process egyenrangú szerepet nyújtott előadóinak: Bartek Zsolt basszustól a szopraninóig terjedő, teljes blockflőte-arzenálját felvonultatva, Koltai Katalin pregnáns gitárjátékával, Bodrogi Éva lenyűgöző énekével, előadói szuggesztivitásával a fan- táziadús parafrázis minden értékét megmutatta. Az Angelus Silesius textusára három ének- szólamra írott A kerúbi vándor merész ütközéseivel, szonorikus hangképével az est egyik legjobbjának bizonyult, míg a Drei Sone motetten tovább erősítette az előadók: Pecze Zsófia, Lőrincz Ágnes, Orosz Dóra, Kovács Ádám és a szerző vokális teljesítményének érté- két. Utóbbi egy hat versszakos Szabó Lőrinc költemény, a villoni Szép Fegyvermesterné bal- ladájára rímelő A kurtizán prédikációjá-t is megzenésítette, előadásában a hosszadalmassá- got bőven ellensúlyozta a karizmatikus színpadi jelenlét. Ez vitte sikerre a Még látszódom című 3 dalt is, melyben a tenor-kontratenor Sztojanov Georgi férfias baritonhangon ural- ta a drámaibb hangzásvilágot. Nyolchúros gitárra készült kompozícióját, a Status near the grave-t, melynek, elhangolt húrjai okábul, szinte minden hangját külön-külön kellett értel- mezni és megtanulni, Koltai Katalin páratlan odaadással, bravúros merészséggel szólaltatta meg. A Halastó-kórus két tagja, Pribay Borbála és Vera ihletett muzikalitással adta elő a J.Roubaud-versre szoprán és alt hangra írott, impresszionista lebegésű La Verité-t, a kon- cert végén pedig, ha csak néhány percre is, az áhitatos akusztikában újra hallhattuk a tü- neményes Soharóza-kórust. Szűkös Alföldről a tágasabb Németalföldre, daloktól, kórusoktól minden bizonnyal az orató- rium, az opera felé vezet a sugárzó egyéniségű ifjú zeneszerző-titán útja... SZTOJANOV GEORGI diplomakoncertje Zeneakadémia 2009
Három kórusban énekel, hangszerelés közben főszereplője is a "Cupido és a Halál" barokk opera revelatív előadásának, kórusok mellett színházi zenét ír: Made in China, - nincs mű- faj, amelyet sikeresen ki nem próbált volna. Jogos volt nagyzenekart, 3/!/ kórust és jeles szólistákat rendelkezésére bocsátani, az előadói mennyiség viszont egy kicsit a minőség rovására ment: a lehetőségek nem lettek kihasználva, túl sok dolog zsúfolódott a méretes alkotásba. Annál erősebb volt a bolgár népdal-motívumokra épülő kórusmű! A Városminor Kórus, soraiban a nagyreményű szerzővel, Ney Andrea vezényletével eszményi szépsé- gű előadásban mutatta be a poétikus hangvételű opuszt. Gyengéd piánók sejtelmesen üt- köző motívumokkal, 16 énekes 16 egyenrangú szólammal, - a szárnyalás lebegő képzetei, a visszafogott érzelmek tündéri könnyedsége. Aztán egy kissé táncosabb ritmika, férfihangú keménykedés, de az is olyan, mintha virágos ágak suhintanának: az öröm és a tiszta eszté- tikum mennyei áradása, harmonikus arányosság, önfeledt tavasz-ünnep. Az Éhség című, Nényei Pál szövegére írt, három felvonásos operai jelenet egészséges drámai érzéket, kifogyhatatlan ötletességű invenciót, merész vállalkozókedvet jelez. A né- pi alt Herczku Ágnes Narrátorként indít, majd a Soharóza Kórus fúga-örvénye után rap- pelve skandál tovább. Göttinger Pál rendezői leleményessége folytán később takarítónői főkötőben is seprűzik, majd egy bravúros nyíltszíni átöltözés után, Kígyó-i minőségben bi- nyítja énekes-színészi tálentumát. A jeleneteket összekötő bravúros hangszer-szólók sorá- ból Krulik Eszter karizmatikus hegedülése emelkedik ki, a szövegből a paradicsomi állat- világot dicsőítő sorok, amely a motozó bogarak, pompás zebrák és dörmögő medvék mel- lett az "áldott elefántok"-ról sem feledkezik meg... Bár a sok gyönyörűségtől zenei éhsé- günk csillapodik, a Halastó Kórus vezetőjének, az Almá-t megszemélyesítő Halas Dóri-nak vörös trikója valóban letépésre csábít, enyhítve a szimbolikus bűntudatot, amelyet mámo- ros ujjongássá old a varázsos színpadi élmény. SZTOJANOV GEORGI szerzői estje Halastó Kórus Törökfürdő 2008
Schubert 6 egész kétharmad szimfóniát írt, de csak egyetlen önálló szerzői estje volt, ifjú szerzőnknek meg 22 évesen ez az első, ám bízvást lesz még néhány. De nem is magába for- duló, depresszív alkattal bír, inkább nagyon is kommunikatív, barátságos egyéniség, aki hu- moros rezignáltsággal konferálja be néhány évvel előbbi alkotói zsengéit. Aztán két kóru- sa, a Ljubov és a Steni már meggyőzően bizonyítja eredeti invencióit, "Az angyal hangja" pedig, Juhász Orsolya éteri énekszólójával, a Halastó tagjaiból verbuvált zenekarral nagy- hatású, markáns zenei anyagot vonultat fel. Monodrámájában kettéhasadt énjét két szop- rán személyesíti meg, kergetőznek is egymással, mint Karinthynk két macskája, csakhogy belőlük égi hangzatok fakadnak a merészen ütköző nagyszekundok párviadalában. Nem hét- köznapiak a gondolatok sem: "...Szerettem a kenyeret, amit sütöttél. Kár, hogy azt is csak hazudtad." - " A mosoly arcomon - halott akaratim után / a megbékélés hűs ujdonsága. / Megérte Istent játszani.", vagy az abszolút kedvenc: "Kicsinyítőképzőkkel telitűzdelt énem hálával szomjas terád / aki temagad is meglepően én vagyok"... A széles ámbitusú, halálug- rásos váltásokkal telített szólamokat delejes intenzitással szólaltatja meg a két nagyszerű énekes: s Juhász Orsolya és Szebeni Gabriella. De a virágcserepek is röpködnek, az átélt játék hitelesen jeleníti meg a skizoid viaskodást. Egy foto-sorozathoz készült álló-zene né- mi megnyugtató unalmat hoz a szélsőségek után, dicséretére legyen mondva: Sztojanov Georgi még a repetitív semmitmondásba is képes volt időnként lelket lehelni. A befejező mű a kórusimpró királyi útját járja, erőteljesen felvázolt elemek hagynak teret az aleato- rikus, improvizatív megoldásoknak, a ritmizáló háttér feszültségében szárnyalnak a szóla- mok és a szólisták cikázó frázisai. A Halastó Kórus áradó energiákkal énekel, az arcokon mosoly, a szemekben lobogó lángok, hangjuk mennyei öleléséből egekig növekszik Juhász Orsolya angyali szólama. "Az Örökkévaló Most végtelenjében" mindannyian egyek vagyunk, ...s Egy a Zene. |
InterviewsConcert advertisementsCultBath |