Made in China - Krétakör produkció
|
Barefoot musiciansI work with Eva Bodrogi and Katalin Koltai since 2007. Our musical and personal connection is one of the most fruitful and creative influence in my composing, performing and (musical) thinking.
MADE IN CHINA was a docu-opera where we worked with actress Annamária Láng, based on an anonym interview of a chinese woman moving to Budapest, settling in her new enviroment and fighting for a better life. The show was extremely successful, it had more then 50 performances, a radio play version was made, and still some to come. |
Critic about Made in China - by Fehér Elefánt
MADE IN CHINA Láng Annamária Sztojanov Georgi KINO 2009
Az ÉS-ben jól festene a kínai üzletasszonnyal készített érdekes interjú, színpadi megjelenitéshez viszont kevés, legfeljebb elmondani lehet, játszani nincs mit. Láng Annamária ezt is teszi, igen dicséretes leleménnyel azonban zenével némileg dramatizálja az anyagot. A Halastó-Kutúrfürdőben adott szerzői koncertjével már komoly figyelmet keltett huszonéves Sztojanov Georgi zenéje a szöveget kiemelő, ellenpontozó kíséret szerepéből fokozatosan kiemelkedve, gitár-effektusok, énekelt frázisok, háromszólamú vokál és komplett áriák révén a produkciót zenedrámai szintre transzformálja. Koltai Kata gitárjátéka aláfesti, tagolja a prózát, Bodrogi Éva tökéletes intonációval énekli az ördöngős énekszólamot. |
Hangban, játékban egyaránt átütően szuggesztív, minden megszólalása életveszélyesen hasít, a "sikerélmény"-ária feledhetetlen csúcspontja az előadásnak. Láng Annamária rendezése végig tartani tudja a feszültséget, számos ötlettel vizualizálva, szünetekkel is élénkítve a tempót. Sajnáljuk, hogy éppen a szöveg legszebb részei, a rokonokhoz-jótevőkhöz kötődő, a mi kultúr/?/körünkben kevéssé ismert, szeretetteli hála momentumai nem lettek énekbe oltva. Az ígéretes produkció nagyszerű felütése a KINO későbbi bemutatóinak, alkotóitól pedig felajzva várunk újabb művet. Több szereplővel, éles szituációkkal legyen drámaibb, de a zene /siker!/élménye semmiképpen se maradjon ki.
|
Work for Typotheque type foundry (run by type designer Peter Biľak)
In the process of producing Greta Sans, we noticed that some of the mathematic principles behind the creation of this typeface family could be translated into a musical composition. So we created a small movie using interpolations of various styles of Greta Sans, and also created a diagram of the design space that could be converted into a musical space.
|
We approached Georgi Sztojanov, a composer from The Hague, to create the music. Georgi followed the visual map, matching visual parameters to musical ones. To reflect the constant, fluid change of the video, he used a single instrument, a piano, and two parallel, repetitive melodic lines.
The two basic parameters of the type family were interpreted by musical devices. Dynamics were used to translate the weight of the letter, so the music gets louder as it the letters get bolder. The width is expressed through the use of modulation, using the 4th and 7th degrees of the C major scale, playing the same musical motive. Everything works together: the shapes become the music, which becomes the colour, which reacts to the type. |
Works with Soharóza choir and
|
Critic about Soharóza's 1st concert
|